بازیهای رایانهای میتوانند تأثیرات زیادی بر مخاطبین خود داشته باشند.
باتوجه به این که بازی های رایانه ای شدت و کیفیت رسانه ای بالایی دارند، تأثیرات ناشی از آن ها میتواند چندین برابر یک فیلم در مخاطب تاثیر و ایجاد واکنش نماید. با توجه به وجود صحنههای غیراخلاقی، خشن، دلهرهآور و امثال این در بسیاری از بازیها، نگرانیهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانوادهها را در رابطه با این موضوع چندبرابر کرده است.
واقعیت این است که ذهن کودکان و نوجوانان آمادگی دریافت بعضی مفاهیم را ندارد. وجود خشونتهای افسارگسیخته در بازیها و صحنههای استعمال موادمخدر یا مصرف الکل و محتواهای جنسی میتواند تأثیرات منفی زیادی روی فکر و روان کودکان و نوجوانان بگذارد. اینجاست که وجود سیستمی جامع برای درجهبندی محتوای بازیها ضروری بهنظر میرسد؛ سیستمی که بتواند به والدین در تشخیص و انتخاب بازی مناسب برای فرزندشان کمک کند.
اغلب کشورها براساس فرهنگ و هنجارهایشان نظام ردهبندی سنی برای بازیها دارند. از سالها پیش در دنیا، دو سیستم معتبر ESRB و PEGI برای رده بندی سنی بازی ها وجود دارد و هرکدام در کشورهای خاصی استفاده میشود.
در کشور ما نیز چندی سالی است که نظام جدیدی به نام «اسرا» (ESRA) شکل گرفته که براساس فرهنگ خودمان بازیها را رتبهبندی میکند.
در این مقاله این نظام رده بندی و علائم مربوط به آن را معرفی خواهیم کرد.
«اسرا» بازیها را به پنج ردهی سنی خردسالی، کودکی، ابتدای دوران نوجوانی، نیمهی دوم نوجوانی و بزرگسالی تقسیمبندی کرده است.
ویدئو معرفی نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای «اسرا» (ESRA)
رده بندی سنی بازی های رایانه ای اسرا در ایران برای 5 گروه سنی بالای 3، 7، 12، 15 و 18 سال بر اساس خصوصیات جسمی-حرکتی، عقلی-ذهنی، عاطفی و اجتماعی تعیین شده است که بازی ها به این 5 گروه تقسیم می شوند.
ردهبندی محتوایی اسرا در تعیین ردهبندی بازیهای رایانهای براساس معیارهای ترس، خشونت، دخانیات و مواد مخدر، ناهنجارهای اجتماعی، نقض ارزشهای ایرانی-اسلامی، یأس و ناامیدی و محرّکهای جنسی است.
کودکان 3 تا 7 سال تمایل زیادی به تقلید رفتارهای بزرگسالان دارند و از محیط اطرافشان تأثیرات زیادی میپذیرند. اتفاقاتی که کودکان در این سنین میبینند، تصاویر ذهنیشان را شکل میدهد و روی شخصیت آنان تأثیر میگذارد. تجربهی بازیهایی که محتوای آسیبزا دارند، تأثیرات مخرّب زیادی روی کودکان این سن میگذارد.
در ردهی سنی 7 تا 12 نیز هنوز شخصیت کودکان شکل نگرفته است. این رده شباهتهای زیادی به ردهی 3 تا 7 سال دارد. آنها هنوز خیلی از الفاظ رکیک را نشنیدهاند و بهتر است در بازیها نیز با این الفاظ مواجه نشوند. وجود خشونتهای کارتونی در بازیهای این رده مشکلی ایجاد نمیکند و میتواند به تخلیهی انرژی کودکان نیز کمک کند. .
12 تا 15 سالگی ابتدای نوجوانی و سن بلوغ است.
با توجه به این که شخصیت فرد در این دوره درحال شکلگیری است، وجود موضوعاتی مانند تبعیض نژادی در بازیمیتواند روی نگرش فکری او تأثیرگذار باشد. بازیکنها در این سنین آمادگی مواجهه با خشونت ملایم را دارند و میتوانند بین ترس در دنیای مجازی و واقعی تمایز قائل شوند.
15 تا 18 سالگی درواقع سالهای پایانی دورهی نوجوانی است. تمایلات جنسی، افت تحصیلی، مصرف مواد مخدر، افسردگی و… ازجمله مشکلات مربوط به این دوره است و محتوای بازیها باید بهگونهای باشد که بروز این مشکلات را تشدید نکند. افراد در این دوره میتوانند تاثیرات خشونت واقعی، ترس و دیالوگهای نامناسب را تشخیص دهند.
پس از 18سالگی، افراد به سن قانونی رسیدهاند و چشمانداز مشخصی در زندگی خود دارند. بازیکنان این ردهی سنی میتوانند محتواهای مختلف در بازیهای رایانه ای بیشتری را تجربه کنند، اما باید توجه داشت که اعتیاد به بازی های نامناسب و ناهنجار می تواند در زندگی افراد در این رده سنی تاثیرات منفی زیادی را ایجاد کند.
پس از شناخت علائم رده بندی سنی بازی های رایانه ای اسرا از این پس جهت خرید یا دانلود هرگونه بازی رایانه ای که توسط این سازمان مورد تایید قرار گرفته شده است می بایست ابتدا به رده بندی سنی بازی توجه نموده و اگر بر اساس رده بندی سنی خود یا فرزندان می باشد از آن استفاده نمایید.
استفاده از هرگونه بازی رایانه ای بر اساس رده بندی سنی مناسب باید به یک اصل و قانون در زندگی در بین اعضای خانواده تبدیل شود.
برای بررسی رده بندی سنی بازی رایانه ای موردنظر خود یا پیدا نمودن بازی های رایانه ای مختلف بر اساس رده بندی سنی دلخواه می توانید به وب سایت نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای اسرا به آدرس https://esra.ircg.ir که زیر نظر بنیاد ملی بازی های رایانه ای می باشد مراجعه نمایید و از قسمت جستجو بازی یا معرفی بازی، بازی و یا رده بندی سنی دلخواه خود را بررسی نمایید.
این وب سایت را به دیگران نیز معرفی کنید.